Sunday, January 13, 2013

آقای همراه اول ، شما چرا !؟

اگه همه يک ساعت صحبت کنند چه شود !؟ 
 https://3wzjug.blu.livefilestore.com/y1px8h9v6WF2vkUDssRvdlBeBE6tjInoEhb8JcvqpPRrYtJApMI-KhY-C2KVqHP649NCVTxnuCmr3ERabHceGVvJ-_NU-vrPj9n/Hamrah---1.jpg?psid=1https://3wzjug.blu.livefilestore.com/y1pkuy56TSIhGVo3LSFl_rO4wF9plNSaQMutzzFp_FHtMvGaqSAwDKqBa3OGIKc8tGHtNTAa38Y6lwWMWS49X9WDhSyc74NBcvx/Hamrah---2.jpg?psid=1
کلید واژه ها : همراه اول + مکالمه رايگان + اسراف + اقتصاد مقاومتي + تبليغات فراوان
بهانه اي براي آغاز ..
باور کنيد مطلقآ قصد سياه نمايي ندارم . فقط از اون جايي که انساني تجسم گرا هستم ، گاهي اوقات  ناخواسته نکاتي که در اطرافم مي گذرد رو  در ذهن خویش تجسم مي کنم ! به عنوان مثال همين تبليغات " همراه اول " که به طور گسترده اون هم دم به دقيقه در شبکه هاي تلويزيوني و رسانه هاي مکتوب از مردم مي خواد با ارسال کد چهار رقمي ( ۸۰۵۵ ) به ازاي پنج دقيقه مکالمه ، پنجاه و پنج دقيقه رايگان حرف بزنند ! رو در نظر بگيريد ..  آن ها با تسهيلاتي که در اختيار مردم شريف ايران قرار مي دهند ، خيلي راحت مي توان يک ساعت با تلفن حرف زد و فقط بهاي پنج دقيقه مکالمه رو پرداخت کرد ! حال تجسم کنيد فقط بخشي از مردم تصميم بگيرند از اين همه امکانات و دست و دلبازي همراه اول بهره ببرند .. ! واقعآ چه می شود !!!؟؟ فراموش نکنيد که حتمآ مديران با تجربه " همراه اول " روي بازگشت سرمايه انبوه مصرف شده جهت تبليغات و بازگشت سود حاصل از ان انديشيده اند ! به عبارت ساده تر روي همان " پنج " دقيقه اوليه مکالمات مردم حساب { برد - برد } باز کرده اند ! و صد البته " پنجاه و پنج دقيقه " گفت و گوي رايگان رو هم از نظر دور نداشته اند ! خب با اين اوصاف پرسش هايي در ذهن غبار گرفته ام نقش بسته است که قصد دارم در اين پست به آن بپردازم .      
نقبي به گذشته هاي دور ..  
بيش از نيم قرن پيش که نوجوان ده دوازده ساله اي بيش نبودم يادمه غروب ها زن ها شونه به شونه  هم در گروه هاي چند نفري جلوي در خونه هاشون نشسته و از هر دري سخن مي گفتند . عاقل تر ها هم بي کار  ننشسته و در حالي که وراجي ( شما بخوانيد غيبت اين و ان ) را مي کردند همزمان سبزي پاک کرده يا بافتني مي بافتند و ... در همين نشست گروه ها بود که اخبار محله و همسايه ها دهان به دهان چرخيده و باز گو مي شد ! آخه اون زمان خبري از رسانه هاي فرا گير به شکل امروزي وجود نداشت ! نسل راديو هاي لامپي تازه به شهر هاي کوچک راه يافته بود که اون هم متعلق به قشر اشراف و از ما بهترون بود ! و باز در همين جلسات بود که براي دختران دم بخت شوهري ايده آل پيشنهاد مي شد ! اين رو هم اضافه کنم .. معمولآ در هر محله اي يک نفر هم پيدا مي شد که به همه خونه ها سرک کشيده و با فضولي و پر رويي به اسرار خانوادگي مردم پي مي برد ! اين آدما رو " فضول محله " مي ناميدند و در نشست هاي گروهي هم آن ها ميدان دار بودند . فضول هاي محله در قلمرو خود آمار همه خانواده ها رو داشتند ! { الان هم در بعضي محلات چنين کاراکترهايي رو ديده ام ! } شايد ضرب المثل يک کلاغ چهل کلاغ هم از اين محافل آغاز شده باشد ! کم کم که بزرگ تر شدم ، اجتماع و محله هاي سنتي هم تغير کرده و به اصطلاح " مدرن " شدند ! با گسترش فرهنگ آپارتمان نشيني و متمدن شدن شهر ها ، بساط وراجي هاي و خاله زنک بازي ها کم کم برچيده شد . 
با همه گير شدن صنعت ارتباطات و رواج تدريجي تلفن در منازل ، بار ديگر فرهنگ مکالمات طولاني و درد دل کردن هاي غير ضروري کم کم راه افتاد ! و به سبد خانواده ها هزينه آبونمان تلفن هم افزوده شد . اين گونه شد که معضل وراجي هاي تلفني ، دستمايه تهيه و توليد داستان هاي راديو و تلويزيوني گرديد !   گراني قبض تلفن بر گرده مرد خانه ، سوختن غذا ، غيبت پشت سر آشنايان و اختلافات ناشي از آن و افزايش آمار طلاق و غيره از جمله سوژه هاي نمايشي بود که در ملامت پر حرفي هاي تلفني به طنر يا جد ساخته شد ! و در گذر زمان سعي شد اين عادت غير شايسته تبديل به کم گويي شود . اگر چه افزايش نرخ مکالمات تلفني هم بي تاثير در اصلاح اين عادت نبود ! زمانه گذشت و گذشت .. تا اين که تلفن همراه { موبايل } گام در اجتماع مدرن ما گذاشت ..! اگر چه اين تکنولوژي نوظهور هم مانند ساير محصولات جديد ابتدا در انحصار قشر مرفه بود و با دلال بازي هاي رايج قيمتش چند برابر افزايش يافته بود ، اما با گسترش و فراهم ساختن زير ساخت هاي ارتباطي کشور و سرمايه گذاري هاي معقول اين کالاي ضروري ارزان شد . و با ورود اپراتور هاي ديگر نظير " ايرانسل " و فروش اعتباري شارژ مکالمات ، به مفهوم واقعي همگاني و در دسترس عموم قرار گرفت . و حال مالکان اين تکنولوژي ( که ما هستيم ) شاهد رقابتي جالب ميان اين دو اپراتور هستيم . و الحق و انصاف ترفند هاي جالبي براي جذب مصرف کننده انجام مي دهند . که نيازي به توضيح نيست .  
https://5lqnow.blu.livefilestore.com/y1pNgnZ9DZpDUrRqqpASQ2AxuPwlllKi2VSHp53ceOlAHwubjc1bg2sVGi_DieHOwBTuMepEbpo-MD2VhbG4Ig3q-gAx5XkGpPm/2moam54hmol5qr99728s.gif?psid=1
جذب مشتري به چه بهايي !!؟     
 همه ما کم و بيش به تآثير تبليغات رسانه اي آگاه هستيم  . و مي دونيم تا چه اندازه در معادلات اقتصادي جوامع دخيل است . از اين رو همواره سعي مي شود با نظارت صحيح بر تبليغات ، از اثرات منفي آن جلوگيري کنند . با اجازتون يک راست مي رم سر اصل مطلب . مدتي است اپراتور " همراه اول " تبليغات  بسيار گسترده اي رو در رسانه ها آغاز کرده است . خصوصآ در فواصل برنامه هاي پر بيننده شبکه هاي تلويزيوني و ساعات پيک پخش مثل مسابقات ليگ برتر فوتبال و المپيک لندن  ( که تعرفه پخش آن ها بسيار گران است )  مردم رو تشويق به مکالمات تلفني طولاني مي کند ! آن ها علنآ از مردم مي خواهند تا از طريق تلفن همراه خود يک ساعت صحبت کرده و نگران هزينه پالس هاي آن نباشند ! به شرطي که پيامکي بدون متن به شماره ( ۸۰۵۵ ) ارسال کرده تا فقط هزينه پنج دقيقه صحبت هاي آنان محاسبه شود !! و به قول خودشون ۵۵ دقيقه رو به عنوان هديه رايگان حرف بزنند ! باور کنيد من هر چه فکر کردم فلسفه حاتم بخشي مديران " همراه اول " رو متوجه نشدم ! فقط کافي است تجسم کنيد فقط بخشي از مردم ايران ( بله فقط درصدي از ان ها ) تصميم بگيرند از هداياي همراه اول استفاده کرده و  مدت يک ساعت  مثلآ با عمه هاي خويش صحبت کنند ! فکر مي کنيد چه اتفاقي رخ خواهد داد !؟ همين جوري که بر حسب ضرورت گاهي زمان مکالمه کمي طولاني مي شود ( البته نه به مدت يک ساعت ! )  ، دستگاه ها  " رله " مي چسبانند ! فک آدم قفل مي کنه ، خون به دست ادم نمي رسه ، رقم قبض به طور وحشتناک بالا مي زنه و ... ! واي به حالي که خيلي ها همزمان بخواهند يک ساعت تلفني هي حرف بزنند ! وجدانآ آيا ترافيک در خطوط تلفني ايجاد نمي شود !!؟؟  
کم تر کسي است که وضعيت ترافيک مخابراتي رو در شب هاي عيد و ايام مذهبي که مردم به هم پيامک رد و بدل مي کنند رو به خاطر نياورد ! يا تآخيرات طولاني در ارسال پيامک ها رو فراموش کند . حال تعجب مي کنم با اين هديه ارزشمند چه تضميني وجود دارد که سيستم هاي مخابراتي دچار اختلال نشوند !؟ اصلآ به عقيده من حتي پنج دقيقه مکالمه هم در شرايط عادي خيلي زياد و غير معقول است ! و با شناختي که از روحيه " باور پذيري تبليغات " در اغلب ايرانيان سراغ دارم ، مطمئن هستم درصد بالايي حتمآ از اين تسهيلات همراه اول استفاده مي کنند ! راستش رو بخواهيد من زياد با فرمول هاي رياضي آشنايي ندارم اما صد در صد مطمئن هستم همان پنج دقيقه مکالمه بعلاوه پيامک بدون هزينه آن قدر براي آقايون استفاده دارد که هم از عهده هزينه هاي عظيم تبليغات بر آيند و هم مخارج ۵۵ دقيقه رو نا ديده گرفته و خودشون تامين کنند !ا از همه اين نکات اگه بگذريم ، واقعآ تعجب مي کنم در کشوري که قوانين اسلامي در ان حاکم است ، با چه انگيزه اي تشويق به اسراف مي شود !!؟ چندي پيش به نقل از يکي از مقامات عاليرتبه کشور خوندم که ... " امروز تعادل در مصرف يك حركت جهادی است و همه دستگاه های دولتی و غيردولتی و همچنين آحاد مردم بايد موضوع پرهيز از اسراف و استفاده از توليدات داخلی را جدی بگيرند." حال واقعآ در عجب ام که چگونه مديران محترم اپراتور " همراه اول " چنين بي محابا اصرار بر زياده گويي و اسراف دارند .. !!؟؟
همان طور که گفتم .. خيلي در باره اهداف اين طرح با خودم کلنجار رفتم .. تنها نتيجه اي که گرفتم اين بود .. از اون جايي که طرح ياد شده صرفآ ويژه ايام ماه مبارک رمضان است ، شايد با اين انديشه که مردم  روزه دارا ايران به دليل طولاني بودن روز و گرماي بيش از حد تابستان ، حال روز مکالمات طولاني اون هم در حد يک ساعت رو ندارند ! و بعد از افطار هم به خاطر سست و کرخت شدن بدن ، کم تر کسي رغبت استفاده از طرح هديه همراه اول رو دارد ، روي اين تبليغ عجيب و غريب مانور مفصلي انجام مي دهند ! به عبارتي ..  همون ۵ دقيقه مکالمه اوليه و پيامک رو عشق است .. ! در پايان باز هم تآکيد مي کنم .. ان چه بيان شد تنها به خاطر دريافت پاسخ به حس کنجکاوي کاملآ شخصي ام بود ! و گر نه به من چه ربط داره شرکتي متمول براي پخش تبليغات مستمر ( و گاهي هم مردم آزار ) در شبکه هاي مختلف تلويزيوني اين همه هزينه پخش پرداخت کنه .. !!؟؟    

https://s0t26g.blu.livefilestore.com/y1p8oFwifmvSNlgvjP74kMROe-Y268Hq5JtBkMCY4ZdvsbKpSD9hia2JfCPWBK_RkkROAmSc0vjOLt1-x00xr8EhH9MjoFxMlZu/autumn-3.jpg?psid=1
  
در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .
بهروز مدرسی
https://www.facebook.com/behrouz.modarresi فيس بوک ( اجالتآ مسدود کرده ام ) پ
اين پست در ساعت ۲۱:۵۰ دقيقه چهاردهم مرداد ماه ۱۳۹۱ پايان يافت .  

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران
پی نوشت :
مطلع شدم نمایندگان مجلس هم اعتراضاتي به اين طرح مسئله دار " همراه اول " داشته است . آن چه در پي مي آيد ، انعکاس طرح فوق در يکي از رسانه هاست :
انتقاد مجلس از ابهام در اجرای طرح 5+55 همراه اول
ایتنا - نماینده مجلس: تماس مشترک قبل از ۵ دقیقه زمان مدنظر قطع می‌شود و مشترک مجبور می شود چندین بار به صورت مجدد تماس بگیرد که هر بار نیز مکالمه وی در کمتر از مدت زمان مدنظر قطع می‌شود. براین اساس بسیاری از مشترکان معتقدند که در این طرح نه تنها منفعتی برای مشترک درنظر گرفته نشده بلکه به ضرر آنها نیز است. یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وجود برخی ابهامات و نبود ضمانت اجرا در طرح ویژه ماه مبارک رمضان همراه اول – ۵+۵۵- بر مبنای شکایات واصله مشترکان به این کمیسیون خبر داد و تاکید کرد: مسئولان وزارت ارتباطات باید پاسخگوی شائبه های موجود در اجرای این طرح باشند. به گزارش ایتنا از مهر، اپراتور همراه اول همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان اجرای طرحی با عنوان ۵۵+۵ را برای تمامی مشترکان دائمی و اعتباری خود وعده داد که براساس آن تمامی مشترکانی که در بازه‌زمانی ۳۱ تیرماه تا ۲۸ مردادماه در این طرح ثبتنام کرده باشند، می‌توانند در مکالمات طولانی‌تر از ۵ دقیقه، تا ۵۵ دقیقه‌بعدی به صورت رایگان مکالمه کنند.
ارسال پیامک بدون متن به ۸۰۵۵ برای ثبت نام در طرح و مکالمه درون شهری داخل شبکه همراه اول و تلفن ثابت و نیز اجرای طرح در تمامی ساعات شبانه روز و تمامی روزهای هفته از جمله شرایط آن بود؛ در همین حال این اپراتور تاکید کرد که در هر تماس درون شبکه (به همراه اول و به تلفن ثابت)، در صورت مکالمه بیش از ۵ دقیقه، فقط هزینه‌۵ دقیقه‌اول مکالمه محاسبه می‌شود و پس از دقیقه پنجم تا ۵۵ دقیقه‌بعدی مکالمه رایگان خواهد بود و مشترکان دائمی همراه اول در مدت اجرای طرح میتوانند برای اطلاع از میزان تخفیف بهره‌مند شده، عدد ۱ را به شماره‌۸۰۵۵ پیامک کنند.اما این طرح از سوی بسیاری از مشترکان دائمی و اعتباری این اپراتور، دارای ابهامات متعددی عنوان شده که جنبه تشویقی آن را زیر سوال برده است.
وجود برخی ابهامات در اجرای طرح ۵+۵۵
مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از وجود برخی ابهامات و شائبه هایی در نحوه محاسبه این طرح و بر مبنای شکایتهای مردم به این کمیسیون خبر داد و به مهر گفت: براساس گزارشاتی که به ما رسیده این طرح دارای ابهاماتی است که باید مسئولان مربوطه نسبت به رفع بهات موجود و شائبه هایی که هم اکنون در میان کاربران این اپراتور وجود دارد اقدام کنند.
وی ادامه داد: براساس گزارشات واصله یکی از مواردی که مشترکان اپراتور اول پس از فعالسازی این سرویس تشویقی با آن مواجه شده اند این است که تماس مشترک قبل از ۵ دقیقه زمان مدنظر قطع می‌شود و مشترک مجبور می شود چندین بار به صورت مجدد تماس بگیرد که هر بار نیز مکالمه وی در کمتر از مدت زمان مدنظر قطع می‌شود. براین اساس بسیاری از مشترکان معتقدند که در این طرح نه تنها منفعتی برای مشترک درنظر گرفته نشده بلکه به ضرر آنها نیز است. حسینی صدر افزود: از طرفی محاسبه مکالمات کمتر از ۵ دقیقه به اندازه ۵ دقیقه در این طرح از دیگر مواردی است که مشترکان به آن اذعان دارند و معتقدند که اپراتور همراه اول، مکالمات زیر ۵ دقیقه مشترکانی که طرح ۵+۵۵ را فعال کرده اند نیز همان ۵ دقیقه محاسبه می کند. این نماینده مجلس با بیان اینکه مواردی از این قبیل ابهامات در اجرای این طرح به ما گزارش شده است به مهر گفت: به نظر نمی رسد که در این موارد عمدی وجود داشته باشد و احتمال اشکالات فنی وجود دارد چرا که این طرح نوعی طرح تبلیغاتی محسوب می شود و اپراتور به طور قطع علیه خود اقدام نمی کند اما با این وجود توصیه می شود برای برطرف شدن ابهامات و شائبه ها ،اپراتور اول شفاف سازی را در دستور کار قرار دهد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از مسئولان وزارت ارتباطات اکیدا می خواهیم مشکل موجود را حل کنند و متناسب با تبلیغاتی که انجام شده اطلاع رسانی نیز صورت گیرد تا مشترکان در پایان دوره با قبض های نامتعارف روبرو نشوند.
بررسی اجرای صحیح طرح ۵+۵۵ توسط رگولاتوری
در این راستا حسن رضوانی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با مهر از بررسی اجرای صحیح طرح ۵+۵۵ همراه اول خبرداد و گفت: این طرح قبل از اجرا از سوی معاونت صدور مجوز رگولاتوری مورد بررسی قرار گرفته اما نحوه اجرای آن نیز هم اکنون و براساس سوابق ثبت شده در سیستم صورتحساب گیری در حال بررسی است تا عملکرد صحیح آن اثبات شود.
وی با بیان اینکه شکایتی از سوی مشترکان در مورد اجرای این طرح به رگولاتوری نرسیده است اضافه کرد: چنانچه اپراتور همراه اول غیر ازآنچه که مدنظر است در ارائه این سرویس عمل کرده باشد باید پاسخگوی رگولاتوری بوده و هزینه ها را به مشترکان بازگرداند. معاون رگولاتوری افزود: تمامی ابعاد اجرای این طرح باید بررسی شود و پس از آن می توان در مورد چگونگی اجرای آن نظر نهایی را اعلام کرد.
ابهاماتی که از سوی مشترکان همراه اول مطرح می شود
به گزارش مهر، اجرای طرح ویژه‌ماه مبارک رمضان همراه اول (۵۵+۵) در حالی آخرین روزهای خود را سپری می کند که برخی از کاربرانی که نسبت به فعالسازی این طرح اقدام کرده اند معتقدند در حالیکه براساس این طرح مشترک از هر ۶۰ دقیقه تماس فقط ۵ دقیقه آن را پرداخت می کند اما متاسفانه بعد از فعال سازی در زمان های متفاوت ( زیر۵ دقیقه ) همراه اول اقدام به قطع مکالمه می کند تا به سقف مد نظر نرسد. از طرفی این سوال برای کاربران این اپراتور وجود دارد که چرا این سرویس رایگان نیاز به فعال‌سازی دارد در صورتیکه هزینه‌ای ندارد که فعال‌سازی را توجیه کند و اگر این یک خدمت و سرویس رایگان و ویژه است لزومی ندارد که توسط مشترک فعال شود و می تواند خود اپراتور برای کلیه مشترکان آن را ارائه کند. حتی برخی مشترکان موبایل اذعان دارند که تخفیف مدنظر برای ۵۰ دقیقه مکالمه است به عبارتی ۵+۴۵ ؛ چرا که مکالمات مشترکان به دقیقه ۵۰ که می رسد ناخودآگاه ارتباط آنها قطع می شود. در همین حال ابهاماتی نیز در نحوه محاسبه مکالمات شهری دائمی به اعتباری و برعکس برای مشترکانی که این سرویس را فعال کرده اند وجود دارد. با این وجود برخی مشترکان موبایل از نبود ضمانت اجرای طرح ویژه‌ماه مبارک رمضان (۵۵+۵) سخن می‌گویند و معتقدند که در این طرح حتی چند ثانیه هم که صحبت کرده‌اند ۵ دقیقه محاسبه شده و یا یک ساعت مکالمه کرده اند و هیچ تخفیفی عایدشان نشده است.

درخواست ياري ..
بدينوسيله از تمام دوستان و خوانندگان محترمي که در زمينه خدمات فرودگاهي و يا حرفه هاي وابسته به صنعت هوانوردي ارتباط موثري دارند ، خواهش مي کنم در صورت امکان زمينه معرفي به کار و فعاليت براي جواني بسيار شرافتمند و سالم رو فراهم آورند . جوان ياد شده به خاطر عشق و علاقه به محيط فرودگاهي حاضر به انجام هر نوع کار قانوني است . او مدت ها قبل از من خواهش کرده بود تا کاري برايش پيدا کنم . و نوشته بود نامزد دارد و منتظر پيدا کردن کار مناسبي است تا ازدواج کند . راستش رو بخواهيد بنده به دليل مشغله هاي فکري موضوع رو فراموش کرده بودم . لذا از همه بزرگواراني که قادر به فراهم کردن کاري مناسب در تهران هستند استدعا مي کنم خواسته اين جوان  ( آقا مهدي ) رو براورده فرمايند . بديهي است اگر چه من ناميرده رو تاکنون نديده ام ، اما حاضرم هرگونه تضمين قانوني براي تحقق خواسته اين هموطن انجام دهم . ممنون از محبت شما عزيزان .
پست هايي که نيمه کاره رها کرده ام .. !
در طول مدت ها فعاليت در دنياي وبلاگ نويسي گاهي خاطرات با سوژه هايي به ذهن ام مي رسيد و به روال عادت هميشگي ، ابتدا طراحي هايش رو انجام داده و به اصطلاح دست به قلم مي شدم ! اما در ميانه راه به دلايلي اون حس و حال از من گرفته مي شد ! يا موضوعي ديگر اولويت نگارش مي يافت . و مطلب قبلي به بوته فراموشي سپرده مي شد .. از اون جايي که وقت فراواني براي طراحي و نگارش هاي نيمه نصفه صرف شده است . اگر عمري باقي باشه و حس و حال لازم برگرده ، حتما به يکايک اون ها خواهم پرداخت !
 https://public.blu.livefilestore.com/y1pnIHcAAVHu82iEv8k4LXtqM8kO5ymSNsUCehgdZflqWOsnIDZGvYdWzv_PZX9qn4yOmQCZRaxTjQP6E3QJ7tLBQ/Artesh---1.jpg?psid=1https://public.blu.livefilestore.com/y1px66-3H9hXgmEREwY8G2Hw8M_GXaTkuSwsN4MtFnued4OWNHuUKxz5uN0UZc6oLJYhcNh-qDcV8IBTu6mgj820g/Artesh---2.jpg?psid=1
بغض سکوت دلنوشته ها رو می شکنم 
 صدایی که مرا با خود به گذشته های دور برد !  
   گذر عمر در آينه زمان ..  
اندر مشکلات و سختی های دریافت وام قرض الحسنه  
  vam---1-
و .....

  
   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

No comments:

Post a Comment